Jestes w: Home > Medycyna > MEDYTACJA DLA KAŻDEGO

MEDYTACJA DLA KAŻDEGO

Uprawianie jogi jest integralnie związane z medytacją. Medytacja była stosowana od niepamiętnych czasów przez ludzi związanych z różnymi prądami religijnymi, pa- rareligijnymi i kulturowymi. Celem każdej medytacji jest wprowadzanie ciała i umysłu w stan odprężenia, relaksu, harmonii, a także rozwiązanie problemów nagromadzonych w nas, bowiem w czasie medytacji wprowadzamy się w „stan zmienionej świadomości” (to stwierdzenie psychologów), co może wpłynąć na zmianę naszej osobowości w pożądanym kierunku.

Na świecie istnieje wiele technik i metod medytacji, a związane są one często z odpowiednimi ćwiczeniami i pozy-cjami ciała. Niektórzy znawcy twierdzą, że praktykowanie medytacji musi być poprzedzone wielomiesięcznymi ćwicze-niami hatha-jogi czy gimnastyki relaksacyjnej. Ten pogląd ma uzasadnienie w przypadku bardzo intensywnych ćwiczeń medytacyjnych wzorowanych na jodze. Natomiast podczas łagodnego i nie wymuszonego praktykowania medytacji także można osiągnąć pożądane rezultaty i to bez żadnej obawy czy lęku.

Chciałabym zaproponować uproszczoną formę me-dytacji, którą z powodzeniem stosuje autor książki „Antys- tres” Andrzej Skarżyński. Najpierw jednak kilka słów na te-mat warunków, w jakich medytujemy. Musi to być pomie-szczenie ciche, lekko zaciemnione (najlepiej, gdy jesteśmy sami w pokoju). Siadamy wygodnie na krześle, tułów pod kątem prostym opieramy na oparciu, dłonie kładziemy na udach – tak, że kciuki stykają się ze sobą, a stopy ustawiamy równolegle na podłodze. Siedzenie, np. na tapczanie nie wchodzi w rachubę. Możemy przyjąć pozycję lotosu lub któryś z siadów pośrednich między lotosem a siadem „tureckim”, zakładając stopę na pachwinę, bądź kładąc stopę w szparę między łydką, a udem. W tych przypadkach potrzebna będzie mała, twarda poduszka. Możemy też spróbować jedną nogę podciągnąć jak w siadzie skrzyżnym, drugą założyć na nią, niemalże dotykając ziemi na zewnątrz nogi. Zacznijmy jednak najlepiej od krzeseł. Gdy już jesteśmy usadowieni w takiej pozycji, która zapewnia nam komfort na czas 15 – 20 minut trwającej medytacji, zamykamy oczy i włączamy magnetofon, z wcześniej nagranym tekstem medytacji. Słuchamy go starając się dostosować do poleceń.

Dodaj Komentarz

You must be logged in to post a comment.