Jestes w: Home > Medycyna > LECZNICZE JARZYNY

LECZNICZE JARZYNY

Niemalże wszystkie warzywa i owoce mają działanie lecznicze na organizm człowieka, zawierają bowiem niezwykle cenne dla zdrowia witaminy z różnych grup oraz prawie pełny komplet składników mineralnych. Są przy tym produktami niskokalorycznymi, gdyż mało w nich tłuszczów i białek, natomiast dużo wody i niezwykle cennego dla nas błonnika, którego znaczenie doceniono dopiero w ostatnich latach i wciąż mało o nim wiemy. Proponuję więc zatrzymanie się przy tym temacie. Zalety błonnika znał już Hipokrates i swoim pacjentom zalecał jadanie otrąb jako środka rozwalniającego, gdyż brak błonnika w organizmie jest głównym powodem zaparć, które z kolei przyczyniają się do powstawania różnych chorób, jak: rak jelita grubego i odbytnicy, zapalenie wyrostka robaczkowego i uchyłkowatość jelit.

Czym jest błonnik? Pod względem chemicznym stanowi on mieszaninę celulozy, chemicelulohigniny, pektyn, śluzu i gum. Związki celulozy wchłaniają np. wodę jak gąbka, pęcznieją w przewodzie pokarmowym, wypełniając jelita, drażnią je i działając jak „szczotka do zamiatania śmieci”, przyczyniają się do zwiększenia perystaltyki, a tym samym do szybkiego wydalania wraz z kałem toksycznych substancji przemiany materii.

Choć rolę błonnika sam ojciec medycyny Hipokrates wysławiał ponad 2 tysiące lat temu, to dużo czasu musiało upłynąć, zanim współczesna nauka raczyła go zauważyć, żeby zająć się jego badaniem. I tak dwaj angielscy lekarze P. Cleave i J. Burkitt kilkanaście lat prowadzili badania w Afryce, USA, Indiach i stwierdzili jednoznacznie, że takie choroby, jak: uchyłkowatość jelit, stany zapalne wyrostka robaczkowego, zaparcia, otyłość występują u tych grup ludności, które przyjęły europejski sposób odżywiania zawierający mało błonnika. Badania tych uczonych udowodniły, że ludność krajów Afryki spożywająca dużo błonnika rzadko zapada na choroby jelita grubego i zapalenie wyrostka robaczkowego, podczas gdy w Europie Zachodniej te choroby są dość powszechne. Ma to niewątpliwy związek z używaniem niemal wyłącznie białego pieczywa, pozbawionego błonnika, a jego brak oprócz wymienionych na początku schorzeń przyczynia się też do powstawania chorób serca, wrzodów żołądka, kamieni żółciowych, próchnicy zębów, cukrzycy, hemoroidów, żylaków podudzi i przepuklin.

Gdzie szukać błonnika? Przede wszystkim w owocach i warzywach. Innym niezwykle ważnym źródłem błonnika jest chleb wypiekany z mąki pochodzącej z grubego przemiału, czyli chleb razowy. Dużo błonnika jest też w zbożach.

Francuski lekarz L. Valnet po wielu latach praktyki i doświadczeń napisał książkę ,,Leczenie jarzynami, owocami i zbożami”. Można się z niej dowiedzieć wiele interesujących rzeczy, a wśród leczniczych jarzyn wymienia się kilka, których zawartość związków biologicznych jest wręcz bezkon-kurencyjna. Właśnie te jarzyny omówię szerzej, gdyż są one NIEZBĘDNE do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Miejmy tego świadomość i nie żałujmy ich sobie.

Przeciętna dzienna norma zapotrzebowania na błonnik dla dorosłego człowieka wynosi ok. 8-10 g. Oto wykaz warzyw i owoców, które są podstawowym źródłem błonnika, a podaję go za doktor farmacji Jadwigą Nartowską.

Dodaj Komentarz

You must be logged in to post a comment.