Jestes w: Home > Medycyna > Hat-ha jogi

Hat-ha jogi

W dietetyce jogi wyróż-niają się dwie szkoły: jedna preferuje jako podstawę jadłospisu owoce i warzywa, a druga produkty mleczne. Kto więc chce zostać joginem – powinien być najpierw przynajmniej jaroszem, a potem wegetarianinem. Dużą pomocą na drodze do jaroszostwa są głodówki lecznicze albo jak ktoś woli posty, o których piszę również w tej książce..

Podstawową zasadą przy wkroczeniu na ścieżkę hat- ha-jogi jest ścisłe przestrzeganie zakazów i nakazów moral-nych (np. diety). Z kolei podstawowymi ćwiczeniami w po-czątkowym okresie są asany – pozycje ciała, których jest ponad 80 i wiele odmian oraz pranayama (kontrolowane ćwiczenia oddechowe), których celem jest wdychanie energii kosmicznej Prany.

Zdaniem jogi, nie ma takiej czynności organizmu, która nie miałaby ścisłego związku z oddychaniem, które decyduje nie tylko o stanie naszego zdrowia, ale też długości życia. W rozumieniu filozofii Dalekiego Wschodu oddech jest nie tylko wymianą gazów, ale czymś o wiele bardziej ważnym i decydującym o naszym życiu. Dobrze wytresowany jogin potrafi zwolnić, a nawet zatrzymać pracę serca, podnieść swoje ciśnienie, czy np. włożyć całą stopę do płonącego ogniska, czego byłam świadkiem, a co dla jogina nie było najmniejszym problemem i nie pozostawiło na jego ciele żadnych oznak oparzenia. Jako ciekawostkę podam, że na Dalekim Wschodzie życie jogina mierzy się nie liczbą lat, ale… liczbą oddechów!

W uprawianiu hatha-jogi obowiązuje ścisła kolejność. Najpierw więc ćwiczy się asany podstawowe, łatwiejsze, a potem stopniowo bardziej skomplikowane.

Comments are closed.